Oznaczenia opon samochodowych - poradnik.

Opona samochodowaWszystkie opony samochodowe posiadają dokładne opisy. Wystarczy poprawnie odczytać oznaczenia, które są zunifikowane u wszystkich producentów opon. Niezależnie czy potrzebne Ci są opony letnie czy opony zimowe oznaczenia opon pozwolą Ci dobrać właściwe ogumienie dla swojego pojazdu. Pamiętaj, że przy wyborze opon zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta pojazdu.


  • Rozmiar opony. Przykładowo opis 175/70 R14 oznacza:
    175 - szerokość profilu [mm]
    70 - stosunek wysokości profilu do jego szerokości wyrażony w procentach
    R - opona radialna (symbol D oznacza oponę diagonalną)
    14 - średnica felgi w calach
  • Kierunek toczenia opony. W przypadku niektórych opon istotny jest kierunek toczenia się opony (Rotation). Opony z kierunkowym bieżnikiem mają oznaczony strzałką kierunek toczenia. Największą zaletą opon kierunkowych jest dobre odprowadzanie wody, dobra reakcja na przyspieszanie i hamowanie pojazdu.
  • Indeks nośności oraz indeks prędkości. Przykładowo 84T oznacza nośność 500kg na oponę oraz prędkosć maksymalną 190km/h. W przypadku indeksów nośności i prędkości nie wolno stosować indeksów niższych od homologowanych. Stosowanie opon z indeksem prędkości bądź nośności niższym od zalecanego jest niedozwolone i karalne. Opony z niższymi indeksami obniżają bezpieczeństwo pojazdu, zwiększają ryzyko przedwczesnego zużycia opony bądź jej niekontrolowanego zachowania. Warto wiedzieć, że jeżeli dojdzie do wypadku czy kolizji drogowej, ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli opony nie spełniają wymogów producenta.
  • Data produkcji. W dacie produkcji zapisny jest tydzień i rok produkcji opony. Na przykład: 4509 oznacza 45 tydzień 2009 roku
  • M+S (Mud+Snow oznacza Błoto + Śnieg) - oznacza, że mieszanka gumowa bieżnika opony dostosowana jest do jazdy zimą i po błocie (opony zimowe i całoroczne).
  • TUBELESS - opona bezdętkowa.
  • TUBETYPE - opona dętkowa.
  • EXTRA LOAD - oznaczenie podwyższonej nośności.
  • C - opony wzmocnione dla samochodów dostawczych.
  • INNER - oznaczenie strony mocowania opony.
  • INSIDE, OUTSIDE - oznaczenie stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony: inside - oponę montować w kierunku pojazdu, outside - na zewnątrz pojazdu.
  • FR i MFS - oznacza, że opona ma rant chroniący felgę.
  • Oznaczenia TWI - wskaźnik zużycia opony. Oznaczenia te występują w kilku miejscach na obwodzie opony i oznaczają granicę dopuszczalnego prawem zużycia rzeźby bieżnika.
  • Oznaczenie "ECE", "E" lub "e" - opona dopuszczona do użytku na terenie Uni Europejskiej.

Parametry opon.

Kupując opony samochodowe warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale także na inne parametry. Do istotnych cech należą: masa opony oraz opory toczenia (wpływ na zużycie paliwa), hałas, charakterystyka hamowania, odprowadzanie wody, stabilność prowadzenia. Wpływ na cechy opony ma m.in. rodzaj bieżnika. Wyróżniamy 3 podstawowe rodzje bieżnika.

Bieżnik asymetryczny to taki, w którym obie połowy bieżnika są identyczne, dlatego montować je można w dowolny sposób. Niezależnie od pozycji opony w samochodzie czy kierunku toczenia, cechują się one takimi samymi parametrami.

Kierunkowy wzór bieżnika znacznie zwiększa efektywność odprowadzania wody, przez co zmniejsza się ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu czyli ślizgania się na warstwie wody. Dlatego opony z bieżnikiem kierunkowym często są wykorzystywane w oponach zimowych. Dzięki efektywnemu odprowadzaniu wody, bieżniki kierunkowe sprawdzają się jako opony "deszczowe". Opony kierunkowe posiadają na boku opony oznaczenie w formie strzałki wskazujące kierunek toczenia.

Bieżnik asymetrycznych to taki, w których rzeźba bieżnika jest różna po obu stronach bieżnika. Wewnętrzna (bardziej ponacinana) część bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody, zaś zewnetrzna odpowiada za prowadzenie na prostej i w zakrętach. Opony takie zapewniają pewniejsze prowadzenie, szczególnie w zakrętach oraz krótszą drogę hamowania.

Jaka powinna być wysokość bieżnika opony?

Zgodnie z prawem wysokość bieżnika opony nie może być niższa niż 1,6mm, ale ta wartość jest według ekspertów zbyt mała. Aby opony gwarantowały odpowiedni poziom bezpieczeństwa, wysokość bieżnika powinna wynosić minimum 3mm dla opony letniej oraz 4mm w przypadku opon zimowych.

Opony letnie.

Opony letnie wykonane są z twardszej mieszanki gumy, dzięki temu są one bardziej odporne na zdzieranie. W okresie letnim dają lepszą kontrolę nad pojazdem i krótszą drogę hamowania dzięki większej powierzchni styku bieżnika z podłożem. Bieżnik opony letniej jest bardziej ukierunkowany w stronę obrotu koła co zmniejsza ich hałas w czasie jazdy.

Opony zimowe.

Opony zimowe są wykonane z miękkiej mieszanki gumy i dzięki temu w niskich temperaturach są one mniej podatne na ślizganie. Rzeźba bieżnika takich opon charakteryzuje się dużymi blokami w strefie barkowej i dużą ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych, których obecność znacznie poprawia kierowalność, przyśpieszanie i hamowanie. Zaletą kierunkowych opon zimowych jest układ rowków zapewniający dobre odprowadzenie wody.